Kvinnligt och manligt


Ibland är det skrämmande hur fördomsfulla vi alla kan vara på ett eller annat sätt. Även barn. (Som egentligen inte vet något annat än det vi vuxna faktiskt signalerar till dem) .. 
Tror jag...
Vi lekte dansstopp framför en youtube- video då ett barn utbrister:
" åh kolla tjockisen!" (Om en av dansarna i "all About the bass"-videon)
Vadå !!"kolla tjockisen!!!! Varför reagera på att en kille som är rund dansar i en musikvideo?? Varför har vi skaffat oss rätten att säga så? Vi går ju inte runt och påpekar magra sångare ? 
Eller :
"Varför har du skjorta på dig ?"
Ett barn undrade då jag kom i min skjorta,
Vadå! 
Kan inte tjejer ha skjorta!??
Eller:
"Det där är en tjejfärg!"
Vadå!!! 
Vad är tjejfärg? 
Vad är killfärg?
Eller: 
"Lek inte med lego friends, det är tjejlego!" (Min sons vänners åsikter)
Vadå!! 
Får han inte leka med vad han vill utan att någon ska tala om för honom att han gör fel för att han är pojke??
Småsaker kan tyckas men dessa värderingar får våra barn från oss.. Och även de blir vuxna med tankar som härstammar från stenåldern.
Ugh ugh ugh .....


Jag hörde talas om en svensk dokusåpa där en tjej inte fick komma ut ur rummet om hon inte gjorde vad en av killarna i rummet ville att hon skulle göra, (utföra en sexuell sak.)
Man kan ju undra vad den lille gossen fått för kvinnosyn itutad då han var liten.. 
Varför han tror sig ha rätt att ens Tro att han kan bestämma en sån sak. 
Jag vet inte om hon "ställde upp", men tusentals tjejer i vårt avlånga land såg detta program och mycket annat skit och tror att det är så det ska vara!! 
Gå på fest, ha sex, gärna med 3 andra i rummet, någon filmar, tjejen mår dåligt efteråt! Men vad fan!! Det var ju det hon såg på TV igår! Folk som har sex framför kameran...
Man kan ju undra hur deltagarna i dessa sex-doku-såpa-program mår om några år. Deras misstag finns för alltid på film. De får alltid leva med det beslut de tog i ung ålder. (Nu tänker kanske du att de alla är myndiga, de får göra som de vill, och det är sant. Men det är ändå illa av svensk Tv att utnyttja och exploatera dem för handen på hjärtat , vem var vuxen och rationell i 18-20 års åldern!? På riktigt...eller så kanske du tänker att det är faktiskt inte ditt problem, denna lössläppta unge har väl egna föräldrar som sätter gränser och stopp. Men näe, det kanske den inte har, och även om den har världens sundaste och bästa helyllepäron så kan den göra fel val. Det har vi nog alla gjort någon gång även i vårt "vuxna" myndiga liv... Men inte Framför miljoner tittare ....) Och vi vuxna låter dem, vi låter dem göra sina egna misstag, för vi vill tjäna pengar och ingen marknad är så lättköpt som våra ungdomar, de ser, de går på det de blir serverade och de blir påverkade! 
Så snett så ansvarslöst egentligen. Bara för att tjäna pengar.
"Han som var med i den dokusåpan har haft sex med 300 tjejer!" Fick jag höra igår. 
Jag vet inte egentligen inte varför den informationen är officiell över huvudtaget . På min tid, på Stenåldern typ, så var man typ äcklig om man hade haft så många sexpartners. Nu är det kutym typ. Vad hände med att ha sex med någon man älskar/ är kär i? 
Jag är skeptisk...


Kommentera här: