Hej, jag heter Matilda och jag har utmattningssyndrom...

Vaknade imorse och tankarna for i hela huvudet. Lite som vanligt kan man säga, men ändå inte, för tankarna var lite mer sorterade än vanligt. Lite mer lätta att tänka. På något sätt. Jag befann mig i soffan och tänkte somna om igen, men insåg att klockan var kvart över 6 så det var ingen ide. Men somnade om ändå. Vaknar av Js larm som durrar genom golvet och ser att klockan nu är 7.20. Det här med sommartid ställer till det för min inbyggda klocka för det blir så fel när vi vrider klockan framåt. Lilleman kommer i säng "för sent", vi kommer upp "för sent" fast vi egentligen är i tid. Skitjobbigt.. 
Sent om sider kom vi i allafall iväg. Jag behärskar mig 1000 gånger för att inte hamna i konflikt med lilleman som verkligen har ett uselt morgonhumör, och yrseln kommer  som ett brev på posten.  I samma stund som jag tog bilnyckeln ur lådan sköljde en våg av olust  över mig, jag fick ta tag i byrån för att inte ramla och ännu en gång funderar jag allvarligt på att låta bilen stå . Jag är rädd att jag är en dålig bilförare dagar som denna... 
Jag fick en bok av min underbara fina mamma som förstår så mycket . Jag började läsa den igår kväll och det kunde lika gärna vara jag som skrivit den. Tårarna rinner då jag känner igen mig i så mycket av det som står. 
Boken heter "våga vara rädd" och är skriven av Emma Holmgren. Den handlar om utmattningssyndrom. 
I den  kan man  läsa:
Det sägs att en ungdom i vår tid får lika mycket intryck under en dag som en stenåldersmänniska fick under hela sin livstid. Att hjärnan är anpassningsbar, flexibel och inte gör ont vid överbelastning gör att vi kan pressa den till max innan vi plötsligt, och till synes utan förvarning , går över gränsen . Hjärnan har via nervsystemet sänt ut flera signaler i kroppen på att något inte står rätt till men vi har valt att inte lyssna."
När jag nu efter 2 veckor (var har de dagarna tagit vägen???) ser tillbaka på mig själv så ser jag så tydligt. (Det är lätt att vara efterklok.) mina migränliknande attacker de senaste månaderna. Min glömska som jag skämtat bort genom att döpa mig själv till Doris,(fisken i Hitta Nemo som har extremt dåligt minne). Min oförmåga att planera och genomföra saker, mitt lock i örat, trycket över bröstet som gett mig panik i känslan att inte kunna andas, min korta stubin, min sorg som fått mig att bara börja gråta när som helst, men gärna i samband med en konflikt eller samtal med någon på jobbet. Hur mina nerver liksom legat utanpå kroppen , alla tentakler ute hela tiden, alltid. Min oförmåga att tänka , jag har på riktigt känt mig trög och dum i huvet.. Yrseln och min rädsla för att ha en hjärntumör pga alla kroppsliga symptom. Hur minsta lilla störande ljud liksom studsar runt i mitt huvud, gör ont på trumhinnan och gör mig arg! Alla känslor jag borde ha för det som egentligen är viktigt, men som inte funnits...
Ur boken:
Det sker alltså konkreta förändringar i hjärnan vid utmattningssyndrom som förklarar många av de svårigheter och symtom som de drabbade upplever...

Jag hann med allting utom det allra viktigaste. Mig själv....

Så har jag varit alltid, går All-in i allt jag tar mig för. Har jobbat sista tiden på att bara gå in till 60% och känna mig nöjd, men det var tydligen för sent. Skulle ha börjat med det för flera år sen. Men som sagt , det är lätt att vara efterklok.. Jag tycker att jag tänkt på mig själv med yoga då och då och samtal med de som  får mig att må bra, men det räcker inte., jag tror att jag måste jobba med att detta faktiskt är en fysisk skada och inte en psykisk, även fast orsaken är för mycket stressorer under lång tid utan tillräckligt med återhämtning. 

En arbetskamrat som såg mig på byn förra veckan skrev till mig senare på kvällen, att det var kul att se mig uppe på benen och att jag såg så pigg ut.. 
Jag försöker att inte ta åt mig för det dåliga samvetet över att jag inte jobbar, det gnager i mig. Det syns inte utanpå vilket kaos jag har inom mig. Så hur kan jag få förvänta mig att någon ska förstå? 
Jag ser ut att må bra, som jag skrev häromdagen  så stoppade jag upp innan jag började gnaga på schackpjäser,(alltså, innan jag blev helt körd). Och jag har alltid varit mån om att vara hel och ren. Så jag ser ut att må bra! 
Men om man kunde vända ut och in på sig, visa det som inte funkar. Så skönt det skulle vara. 
Jag tänker mycket på min familj också så klart. Hur jobbigt det måste vara för dem alla att se mig som jag är. Orkeslös , ledsen, trött, jag försöker så klart hålla ihop inför dem alla, men de känner så klart av hur jag mår. Fast på olika vis. Hur min man får bära mycket av det jag inte orkar eller har förmåga till just nu. 
Ur boken:
Samtidigt brottas jag med dåligt samvete över att vara hemma själv och inte hämta tidigare än så.
Jag försöker tänka tvärtom då det dåliga samvete över att lilleman måste vara på dagis så att jag ska få vila. Jag försöker tänka att han fortfarande har rätt till sin vardag. Till sin lek med sina vänner. Jag vill gärna ha honom hemma med mig men jag vet att han har det bra på dagis med personal som bryr sig om och  vänner som ger honom livsenergi. När jag berättade för en av fröknarna förra veckan så fick jag en kram. Han har det bra där och jag har det bra här.,
Det finns så mycket att göra, så många saker att ta tag i och jag har skrivit en lista på saker att göra som bara växer och som känns som 1000 svåra år.  Bara tanken på att ringa ett samtal får mig att må illa! Men hur ska man förklara det? Hur ska man få någon , (eller först och främst sig själv!!) att förstå att man behöver lugn och ro? Gärna 24-7... När man inte inser det själv??? 
Mer ur boken:


Min chef mailade, ville prata om hösten. Hela kroppen började skaka! Vad 17 är det som händer!!!! Jag kan inte jobba! Hur skulle jag det när jag knappt kan hålla ihop mig själv just nu? Min vän lugnar mig, hon säger att jag kan då jag är frisk , hon vet att jag är bra på det jag gör på jobbet. Hon ser också att jag är sjuk, och utan att "egentligen" förstå vad jag går igenom , eftersom hon aldrig varit där själv, så förstår hon Mig. Det känns så bra. 
Jag börjar förstå och jag börjar acceptera men jag börjar också ana att det finns ingen Quick-fix.
Nej jag måste igenom varje millimeter av detta själv. Och låta det ta tid...
Jag ställde in firandet av min födelsedag för 2 veckor sedan. Orkade inte med. Men mamma kom och för det älskar jag henne. Jag har vänner som jag "orkar med". Som förstår och accepterar läget. För det är jag tacksam. Jag har min man som kämpar varje dag med att finnas där för mig, för det älskar jag honom mer och mer varje dag. 
❤️
Jag har då jag är frisk lätt att leva efter mottot "som du tänker-blir du", men när jag ser de klämkäcka bilderna om "happy happy" just nu så vill jag bara gå och lägga mig. 

Emma skriver om återhämtning, om hur hon dagen efter en aktivitet, även minsta lilla som att fika med någon, får ta igen med en heldag i soffan. Aktiviteten gör att symptomen på utmattningen blir värre samma kväll. Det känns bra att läsa hennes ord för det förklarar för mig varför jag är så förbaskat trött efter en, som i lördags, trevlig dag som jag mådde bra av. Hon skriver att vissa dagar känner hon sig helt frisk och att hon då "förhastar sig i sin glädje över att kroppen känns harmonisk en stund." Men att hon efter att ha gjort flera saker under en dag, får bakslag på kvällen eftersom energin inte räcker till.  Emma läker enligt en varannan dag princip. Vilket innebär att en dag med aktivitet följs av en dag med vila. 
Kommer jag överens med mig själv om detta så känns det som en bra lösning även för mig. Men tyvärr är jag inte där riktigt än. Än har jag känslan av förakt inför min egen svaghet. Min oförmåga  att ta tag i saker. Jag har en bit kvar till  acceptansen av detta. 


Du kanske tycker det är konstigt att jag skriver om detta. Men jag ser det som en del av att acceptera mig själv och en viktig del i det för mig är att sluta låtsas. Sluta låtsas att "allt är bra". Att jag är happy happy -Kelloggs mamman i en konfliktfri värld av små rosa moln. Att sluta sopa allt under mattan. Att stå för den jag är just nu och se , att jag faktiskt får vara så. 

Kommentarer:

1 Emma Holmgren:

Hej Matilda!
Jag skulle googla ett citat jag använt mig av och hamnade här hos dig. Så fantastiskt att läsa hur du kopplar ditt eget liv till min text och kan finna lite styrka i det. Önskar dig all lycka till i din återhämtning! Kram Emma

Svar: Å tack! Jag hoppas att det är ok att jag citerar dig , din bok hjälpte mig enormt mycket i den tuffaste tiden av min sjukdom. Jag kände ett enormt stöd i att läsa det du skrivit och jag vill dela med andra i samma situation så att de inte heller ska känna sig ensamma ! Tack ! 💕
Fröken Matilda

2 Emma Holmgren:

Det är klart att du får, jag blev glad över att hitta ditt inlägg och du beskriver väldigt bra hur det kan kännas! Får jag länka till din blogg från bokens Fb-sida? Nästan 1000 följare där så det blir kanske några extra besök om du vill säga nej. ;)

Svar: Åh så skönt att höra! Det du skrivit har som sagt hjälpt mig enormt mycket ! Jag är så tacksam för min mamma som såg artikeln om dig i tidningen och tänkte att det här var något för mig att läsa! Hon fastnade för ett symptom jag dragits med länge. Lock i örat som aldrig släppte! Så skumt. Sen kom yrsel , huvudvärk och min fasta tro att jag fått en hjärntumör !! Så det kan bli! Tack för att du skrivit och tack för att du låtit mig dela med mig av din bok och ditt liv! Och ja du får absolut länka min blogg! Jag skriver för att dela med mig, hjälpa andra och stå upp för hur jag mår! Så det vore jättekul! Kram💕
Fröken Matilda

3 Emma Holmgren:

Ja, visst är det konstigt hur man blir! Nu får du kika in på bokens Fb-sida. :) Sök "Våga vara rädd" så hittar du den. Kram till dig!

Svar: Kram!
Fröken Matilda

4 Anna:

Hej 😊
Du känner inte mig och jag inte dig, men efter att ha ramlat över din blogg så ser jag att vi vandrar på samma stig 😊
Underbart fint skrivit av dig, känner igen mig själv rakt igenom din berättelse!
Är inte över mållinjen än, om det nu finns någon sådan, men vill ändå säga att det blir bättre! Även när man trampar runt i vad som känns som knähög lera, det blir bättre ❤️
Förra året var allt i mitt liv täckt av en svart blöt filt och ingenting fungerade eller kändes kul, nu vaknar jag med ett leende på läpparna av ingen anledning alls, det känns bara bra, att leva, att vara jag 😊
Så ta dagen som den kommer (inte alltid lätt med småbarn😉) och våga vara lite självisk 💕
Massor av kramar till dig från mig ❤️

Svar: Tack för dina fina ord! Jag mår bättre för vArje dag och inser nu att det är ok att må lite dåligt för det kommer så otroligt mycket fint ur det! 💕
Fröken Matilda

5 Lotta:

Du är inte ensam. Här är en småbarnmamma som måste lämna sina barn på dagis för att orka bli frisk. Det dåliga samvetet kommer som ett brev på posten.. Jag har slutat säga att allt är bra när det inte är det, för att slippa förklara sen om jag måste ställa in något med kort varsel. Det är bara att ta en dag i taget. Emmas bok var som att läsa något jag kunde ha skrivit själv, kände igen mig sida upp och sida ner. Vi är fler än vi tror.. Kram!

Svar: Ja hennes bok är underbar! Jag är så tacksam att min kloka mamma köpte den till mig! Man är ju som i ett töcken av inget och det är som du säger , ta en dag i taget och känna styrkan i att kunna säga nej! 💕
Fröken Matilda

6 Anonym:

Tack att du delar med dig! Har också läst Emmas bok o blivit hjälpt av den. Kram till dig från en till som kämpar med samma saker! 💜

Svar: Kram! 💕
Fröken Matilda

7 Anonym:

Tack att du delar med dig! Har också läst Emmas bok o blivit hjälpt av den. Kram till dig från en till som kämpar med samma saker! 💜

8 Lena:

Att snubbla in på din text just idag när jag känner mig riktigt låg var guld värt❤Jag har också läst Emmas bok och den satte ord på det jag känner. Det gjorde din text också.... Jag skulle ha ett rehab möte idag som var planerat sedan flera veckor, men igår fick jag plötsligt veta att ingenting var bokat så som jag trodde..... Jag som mådde relativt bra igår och var redo för mötet tappade helt kontrollen och fick panik. Har "jobbat i sömnen" hela natten och känner alla de där stressymtomen idag. Så jag blev tvungen att boka av mötet...och känner nu det dåliga samvetet krypa i kroppen.... Precis då hittade jag din blogg och kände plötsligt att "Lena, det är ok! Du får vara trött, rädd och svag! Du är inte ensam!" Tack❤

Svar: Tack för att du säger så. Så skönt att få finnas för andra också! Vi är inte ensamma!! Även fast det är så det känns ibland ...❤🌸❤ ha en fin dag🙏🏼
Fröken Matilda

Kommentera här: