Påsken, Paolo & våga vara lite depp!!

Mycket han säger peppar mig, utmanar och provocerar! Men dagens inlägg på instagram är bland det klokaste jag läst på länge eftersom jag själv funderat lite kring det här med påsken! 
Det är spännande med den mix av traditioner som påsken blivit, jag var själv inte helt säker på just vad det var som var så viktigt med påsk ur en religiös synvinkel, visst hade jag någonstans i bakhuvudet att vi firar påsk för att Jesus återuppstod. Men påskkärringar?Påskägg?Påskris?Fjädrar?Ägg kan jag iofs förstå innan påskhelgen hade man förr den kristna påskfastan och under den tiden fick man inte äta ägg. Man kan ju tänka sig att hönorna fortsatte värpa ändå och då fastan var slut fanns det många ägg att äta! Man kan också läsa att en del kristna tolkade ägget som Jesus grav, knäcka skalet = öppna graven åt Jesus. källa: https://hogtider.wordpress.com/2007/04/08/varfor-ater-vi-agg-till-pask/ Påsken är kristendomens största helg den har sitt ursprung i den judiska traditionen Pesach.Inom Judendomen firar man Pesach, ibland kallas den för en judisk påsk. De firar judarnas uttåg ur fångenskapen i Egypten och de äter osyrat bröd, för att påminna om att flykten från slaveriet i Egypten skedde så fort att man inte hann jäsa brödet. Pesach betyder "att gå förbi" och syftar till att dödsängeln gick förbi de hus vars dörrar hade målats med blod från ett oskyldigt lamm. källa: nordiskamuseet.seInom Islam firar man inte påsk alls enligt http://yasmine-blogg.blogspot.com/2008/03/sum-konferens-2008.html, det beror på att de enligt bloggskrivaren Yasmine, inte tror på att Jesus blivit korsfäst. Därför finns ju heller inget att fira! =) 

https://instagram.com/p/BDXVYM1kA_l/
Det Paolo skriver idag tolkar jag som så att många svenskar värnar om sin svenska och många gånger kristna tradition, medan de inte verkar ha en aning om varför vi firar påsk. Man skickar glad påsk bara för att det är trevligt och det är ju bra iofs, men det är inte en glad dag i dag.Han skriver också om det, att vi ska vara så glada hela tiden. Jag tänker att han kan ha en poäng i det. Idag är en sorglig dag, Jesus blev förrådd och dödad ( OM man nu tror på det), och därför är det inte Glad påsk idag! ¨Det är okej att må dåligt iblande, det vet jag ju nu! Men det är inte många som vågar stå kvar och prata då man öppet talat om att man mår dåligt. Men de få som gör det är människor med ett genuint intresse för hur du egentligen mår.Paolo skriver också att vi har öppet i alla affärer året runt för att kunna köpa oss lycka året runt.Kanske har han en poäng där med!!Vi jagar runt för att slippa känna, känna efter, må dåligt, fy vad jobbigt och "det gör ju ingen annan...."Så jag köper en ny tröja istället.....Det var det.Lite tunga tankar en sorgens dag om denna, Jesus dog på korset idag ( om man nu tror på det).Låt oss sörja! Kram


Kommentarer:

1 Piedra:

Eller hur! Glad påsk är det inte förrän på påskdagen när Jesus återuppstod igen. Skärtorsdagen är sorglig för man vet att Jesus ska bli förråd. Långfredagen är sorglig för Jesus blir korsfäst och dör. Påskafton är sorglig för Jesus är död.
Och visst är det intressant att de som ivrigast försvarar våra svenska högtider inte har en aning om bakgrunden till dem.

Svar: ☺️mycket!
Fröken Matilda

Kommentera här: