Låt oss prata ben!


Långa ben.
Smala ben.
Korta ben.
Tjocka ben. 
Lagomben.
Spinkben.
Fotbollsben.
Slanka ben.
Knottriga ben.
Ådriga ben.
Gamla ben.
Nya ben.
Bebisben.
Mulliga ben.
Stickben.
Ja hur många olika ben som helst finns det! 
Mina har alltid varit lite för stora, lite för gropiga, lite för ådriga och vaderna är riktigt biffiga fotbollsvader.....
Enligt vem? 
Jo enligt mig själv i min strävan efter att vara som "alla andra!" Idealet ni vet. De där slanka solbränne-sprejade modellerna som är så små att man i jämförelse, själv känner sig som Dunderklumpen....
Hur som helst. 
I takt med att mitt "nya" varande växer fram så känner jag att jag mer och mer ifrågasätter mitt gamla sätt. 
Ett är detta med ben. 
Jag fick häromdagen veta att en vän till mig alltid har cykelbyxor under shortsen för att hon har så stora åderbråck på benen..... Vem gömmer hon dem för egentligen ?? 
Ska man behöva gömma kroppsdelar för att man blivit itutad att det är fult med vissa saker??? 
Jag tänker alltid på hur korta mina shorts är. Hur mycket av min apelsinhud syns idag? Sen går jag ut. För om jag hela tiden ska hålla på att förminska mig själv, i tanken, att jag är ful och inte värd att visa mig bland folk med mina celluliter, ja då brister jag i det viktigaste av allt. Min kärlek till mig själv. Min respekt för mitt varande som person, som varande! Jag lever numer (eller försöker) ett Yogaliv, med allt vad det innebär. ( I yoga är asanas, själva positionerna, bara en bråkdel av allt). Det är hur man tänker, hur man är och hur man mår en är "äret". Det är inte livet hur andra ser på dig. Det är hur du själv ser på dig. 
Som världens bästa KBT-psykolog, Eric, sa en gång medans han satte Post-It lappar på min dotters lår,; "ta dina "tjocka" lår och gå ut genom dörren!" (hon tänkte sig själv som tjock en period vilket inte är helt ovanligt bland tjejer eftersom hur man ser ut är så "viktigt" ..) Allt eftersom åren går förstår jag mer och mer vad han var ute efter. Jag har blivit hjälpt av att tänka om. Tänk om vi alla kunde göra det. Sluta gömma oss och stolt spatsera ut i världen med våra kroppar och knoppar precis som de är!
Tidningen : solo.se


Kommentera här: