Att vara här och nu

Livet är en resa, med mål, utan mål, medvetna mål, omedvetna mål. Dock alltid ändå en resa. Att hela tiden fokusera på målet gör att man ibland kan missa resans gång. Man missar att se vad resan egentligen går ut på. Som jag. Så fokuserad på att leva det perfekta livet med välartade barn, välstädat hem och att vara den perfekta medarbetaren att jag nånstans glömde bort att leva. Att vara. Här och nu. Vara i häret och nuet. Mindfulness . Medveten närvaro.
Jag minns fortfarande hur det kändes den där dagen då jag efter att ha sprungit av mig dagens ångest, lyckades sitta hela 7 minuter instängd i tvättstugan , på en pall med slutna ögon och bara vara.

Sen dess har jag fortsatt min resa inåt. Stressen att alltid behöva vara på väg nånstans har lättat. Jag kan möta mina rädslor, hantera dem, det är inte farligt att vara rädd, att tappa fotfästet då ock då. Att våga bara vara. Det är ok. Det är så det kan få vara.

Jag älskar Den helt galet sköna känslan av att se alla barnens skor, hjälmar , jackor i en salig blandning i hallen utan att bli galen och börja städa. Enormt. Det betyder att de finns. Att de är en del av häret och nuet. Att jag är lyckligt lottad som får vara en del av allt detta just nu. Just här. Så underbart

Det enda som betyder något är just de här. Stunderna med dem man älskar. Stunderna med familjen vännerna, tiden med dem som ger så mycket bara genom att finnas. En blick, en kram , en stund av fin närvaro och jag känner mig lugn och trygg flera dar framåt.

"The earth has music for those who listen"

Det finns så mycket vackert om man bara tar sig tiden att stanna upp och se efter. våga njuta av här och nu för det kommer aldrig tillbaka igen.

Kommentarer:

1 Iris :

Memento Vivere ❤

Svar: ❤️❤️❤️
Fröken Matilda

Kommentera här: