Familjeliv

Jag läste en artikel, heter det så på nätet förrresten, nåväl,  jag läste ett inlägg på nätet i morse, skrivet av en psykolog som menade att vuxna barn inte måste umgås med sina föräldrar. Nej så klart man inte måste tänkte jag och läste vidare, men kanske är det något man ändå gör för familjefridens skull? 

Så gick mina tankar tillbaka till min egen familj, som de så ofta gör, tänkte på mina 2 fina barn som faktist är nästan vuxna nu, som ändå valt att följa med på bilsemester i år, trots att en av dem i alla fall inte "måste" längre. 

Psykologen i inlägget skrev att som litet barn har man ju liksom inget val, man är där man är med föräldrar som gör som de vill, som bestämmer över en och som man liksom bara ska stå ut med. Men som vuxen kan man bestämma själv. Jag minns våra bilsemestrar förr, då var det vi vuxna som bestämde, som packade ock styrde kosan, som hade mandat. 
Hur enkelt det var när vi bara var 2 som skulle komma överens. Nu är vi 4 "vuxna" i bilen, ock en viljestark liten. Det fick mig att förstå varför det kan uppstå konflikter. Varför det inte längre bara är att styra kosan åt ett visst håll. 

I år behöver vi tänka om , vi behöver alla få känna oss delaktiga i de beslut som ska tas och som kan tas tillsammans.

Önskar oss en trevlig resa! 

Kommentarer:

1 Cissi:

Hoppas ni får en toppensemester, men många fina minnen att dela och tänka tillbaka på ❤. Kommer sakna dig dock

Svar: Tack fina du❤ kommer sakna dig med! 😘men vi ses ju på cykel/baddag snart'😍
Fröken Matilda

Kommentera här: