På resa genom Europa dag 5 -måndag

Så var det dags att fara vidare mot Kroatien. Alla 8 var resklara vid kvart över 9, mycket bra jobbat, utan någon större stress..😁

Ibland blir det lite segt att sitta still i bilen, då är det kul att kunna leka lite med appar som Snapchat t.ex..

Eller bara liksom vara. Se ut. Ta det lugnt...

Man får inte glömma att köpa vinjetter, både Österrike och Slovenien har dem. Man sätter den i vindrutan och slipper på så sätt bli stoppad av Sloveniens khakiklädda, vapenbärande poliser, man slipper också en bot på 150€. En läxa vi lärde oss ett annat år.

Gränsen in mot Kroatien bjöd på ännu mer kö... men om man körde "fel" som lillebror gjorde, gick det några timmar snabbare! 

Framme i Porec fikade vi lite, släppte ut lite spänningar och letade sedan boende. Vi blev rekommenderade ett hotellområde 1,5 km utanför Porec, och där fanns allt. 

Tre hotell med lika många poolområden. Promenadavstånd till vattnet och en rymlig "lägenhet" med sängkläder! 👍

En lite kul grej, eller jag vet inte, kanske inte så kul egentligen, snarare  mer sexistisk kanske, är att om vi beställer in ett glas vitt och en stor stark så serveras glasen så här. Även fast M beställer vinet och jag ölen! 

Jag kan inte dricka vitt vin pga mina erfarenheter i yngre år, så jag beställer i stort sett alltid öl... men det kanske är manligt? Eller....

Efter mat och öl var det skönt att bara spendera kvällen på stranden.

Eller strand, betongplattan menade jag. Stränder finns men det är enligt min erfarenhet av de ställen jag besökt i Kroatien, vanligare med gjutna betongplattor att lägga sig på. 

Kommentera här: