Yoga

En av de viktigaste saker yogan gett mig är inte att klara av olika invecklade positioner som handstående eller gräshoppan.
(null)Nej. 
Det allra viktigaste för mig har varit att våga stanna upp i livet och känna saker. 
Att vara i nuet och låta allting bara skölja över mig.
Gott som ont. 
Att låta en känsla av sorg få finnas likväl som känslan av glädje. 
På mattan kan man låta saker få vara som de är en stund, men efteråt kan det komma som flodvågor med känslor man inte ens visste att man har.
(null)
Känslor man inte tillåter sig att känna kommer tillbaka ändå på nåt sätt. Antingen som en känsla av oro och inre stress eller huvudvärk eller annans kroppslig reaktion men den kan också jaga ikapp oss som en rejäl härdsmälta då allt liksom bara rasar samman.  (null)
Forograf: Rebecca.selin.se @yogalivingstudio 
Idag landar jag hemma och ska vila min hjärna en stund innan det är dags att jobba igen i morgon. Jag tänker inte ge mig ut och springa eller svettas på yogamattan för att känna mig "duktig", jag tänker rulla ut mattan, ta djupa andetag, landa i hur kroppen känns just nu. Andas  ock låta mig föras med  i vad kroppen behöver.  (null)Ock eftersom mina axlar och nacke är så spända att jag helt tappat orken att tänka ock må  så tar jag hjälp av boken Healing Yoga av Jennie Liljefors där det finns ett program som mjukar upp de muskler som liksom stelnat till och dränerat mig på min livsork (null)
Det är galet egentligen hur några spända muskler, på "fel" ställe kan göra att all ork dräneras. Jag har varit så down ett par dagar nu på grund av huvudvärk ock orkeslöshet. 
Crazy... 
(null)
Så...
Släpp ner tungan
Andas djupt
Slappna av i käkarna
Andas ännu djupare 
Släpp spänningen mellan ögonbrynen 
Andas in  igen, andas långsamt ut.
Släpp ner axlarna 
Andas in
Andas ut 
Andas in, till hjärtat 
Andas ut till den del av din kropp som mest behöver det. 
Släpp fokus från det som gör ont ock är obehagligt och rikta fokus mot den mjuka avslappnade känslan som sakta börjar sprida sig i kroppen.
Namaste 
Djup sidostretch, som inte blev så djup på vänster sida... så långt bort var tårna.....
(null)

Liggande rotation

Pranayama Nadi shodana

(null)






Kommentera här: