Interstellar

Såg filmen Interstellar ikväll och insåg för första gången i hela mitt liv, hur viktigt mitt jobb är, hur mycket man lär sig av att undervisa och hur viktigt det är att inspirera barn till att vilja lära sig..
(null)
För några år sedan hade jag haft svårt att hänga med i alla termer som användes i filmen. Begrepp som binär kod, gravitation, relativitetsteori ock sånt hade bara blivit som blurr i mitt huvud. 
(null)
Nu kände jag att jag åtminstone kunde relatera till begreppen och till viss del förstå en del av dem. Kunskap är coolt och att se en film som Interstellar och känna att jag på ett sätt faktiskt förstod var så nyttigt !! Jag fick en inblick i hur det kan kännas för mina elever när de lärt sig något nytt… magiskt  Det var så coolt!! 
Det sägs att för att lära nytt måste man kroka fast det nya i sånt man redan kan. Jag kommer nog aldrig att fullt förstå vetenskapen jag lär ut , men jag kan så frön av nyfikenhet och en vilja att lära mer genom mitt jobb som lärare ! 
(null)
Jag fattar att vi alla kommer flyga fritt om jordens dragningskraft slutar fungera, men jag har svårt att förstå vad dragningskraft är. Men kanske finns det några elever jag möter idag som kommer fatta. Det är stort ändå … just nu har jag elever som helt på eget intresse fortsatt att skriva meddelanden i binär kod. Som väljer att lära sig och räkna ut omkretsen och arean på en cirkel bara för att de tycker att det är kul .. 

(null)
Lite som det här med kemi… aldrig i hela mitt liv hade jag väl trott att jag skulle förstå och kunna relatera till det ämnet. Men allt vi är, allt vi har (ja nästan iallafall) är kemi! 
I vårt avlopp idag ligger resterna av ett kemi-experiment efter att jag och J försökt få bort rost från en jacka. 

Rost på jacka= skitsvårt att få bort… 
Men varför är det så?? 
Rost är en kemisk reaktion när järn reagerar med syre och vatten -ish. Och för att få bort rost på kläder behöver man använda en syra. 
Vi använde citron och nån superskummande vanish och fick skölja tvätten ett 10-tal gånger innan allt skum försvann. Men rosten den är kvar. 
(null)




(null)Det var en spännande film och det var mäkt att känna att jag lärt mig saker den senaste tiden. 
Fick lite ny energi att fortsätta vägleda elever mot nya erfarenheter och kunskaper. 
Iallafall ett tag till 
❤️

Kommentera här: