Jul jul , fröjdefulla jul ❤️🙏🏼❤️

Julefrid och julefröjd!
Jag sov till halv 9 idag, då väckte Lilleman mig och tyckte att det var dags att vakna. Det var så skönt att få sova ut trots att jag gick ock la mig kl 9 igår kväll. Idag känner jag mig lite "bakis", så där darrig ock lagom snurrig i huvudet. Funderar starkt på att inte åka till stan och handla julklappar idag. Eller så gör jag det för att kunna ta det lugnt i morgon.

en sån där aha upplevelse kom till mig imorse då jag och W diskuterade julens alla planer. Jag ritade upp en bild på vår familj som en ganska yvig spretig och rörig familj i stort behov av struktur och ramar. Var ska vi fira jul? Med vem? Hur länge? Varför? (Haha) och så vidare, och insåg medan jag pratade att detta är SKITViKTigT för mina barn! Alla gånger det brakar här hemma Beror det på missförstånd, dålig planering och att saker INTE blivit som det VAR SAGT.....
Jag har förut varit extremt bra på att hålla i trådar, planera och strukturera. Men ett par år (!!!!!!!!!) i hjärndimmans värld har minskat de förmågorna avsevärt vilket så klart kan leda till kaos... i vissa fall katastrof. Så nu, andas vi lugnt. Nu tänker vi efter före. Nu tänker vi familjen först och sen släkt och vänner. Vad funkar bäst för oss? Hur ska vi göra för att klara juldagarna med lugn och frid? Vad ger oss och våra närmaste en lugn och fridefull jul?

Kanske är vi en sån familj som behöver fira jul innan jul för att sedan dra oss undan under de mest intensiva dagarna i helgen? Kanske.
Eller så blir det så bra så nu när jag är förberedd och laddad inför det faktum att vi är som vi är. Och utifrån det skapar oss det lugn som vi alla behöver! I år längtar jag verkligen efter att få mysa med alla fina nära och kära både på Julaftons kväll och under juldagen. ❤️❤️❤️ så mycket kärlek ock fina släktingar!
Men jag måste vara rationell och planera. För det är nödvändigt för familjen oreda just nu.
Love U.😘

PS.
Jag har också börjat reflektera kring det här med en " vit jul".
Igår var jag på bolaget och skulle köpa vin. Jag bara gapade då jag såg hur urplockat det var på hyllorna. Herregud!!! Vad är det med oss och våra helger? Är en helg synonymt med alkohol?
Jag brukar inte bete mig illa då jag dricker, men i år tänker jag avstå alkohol på jul för alla barns skull som inte får ont i magen av för många pepparkakor, utan av oro för att någon ska dricka för mycket ock bete sig illa. Jag har även låtit bli att önska mig något i julklapp. I år hoppas jag att fler av oss rika svenskar skänker några av de 65 miljarder (!!!!!!!!!!!!) kronor vi lägger på julen, till barnen i krig. 88:- kostar det att skänka filtar till barnen i Mosul. För 150:- hjälper du barn och föräldrar att hitta varandra igen efter att bomber förstört hus och hem. För 300:- ger du ett krigsdrabbat barn möjlighet att få fortsätta gå i skolan. En julklapp mindre / person och du kan hjälpa ett barn i krig. Tål att tänkas på både en och två gånger..... eller hundra. Kom igen!
För alla barns rätt att må bra! ❤️❤️❤️Min bror tipsade mig om en vän till en vän som åker till ett flyktingläger i Libanon för att hjälpa till. Alla pengar du skänker till honom går oavkortat till människorna i de flyktinglägren. Man kan följa honom på Facebook och se vad pengarna går till.

Jag önskar er alla en kärleksfull jul.
Kom ihåg att vara snälla mot varandra och glöm inte att känna tacksamhet för alla de du har omkring dig.
Namaste

Kommentera här: